JV-focus.reismee.nl

Eerste dagen genieten in Servië!!!!

Hallo allemaal,

Inmiddels zijn we 3 dagen actief geweest in Servië. De sfeer binnen de Focus groep is, zoals altijd, zeer gezellig en hecht. In dit bericht zullen we wat vertellen over de projecten waar we ons mee bezighouden. Naast deze projecten doen we nog tal van andere leuke dingen. Zo zingen we veel met elkaar, we doen Bijbelstudie elke dag, we volleyballen erg fanatiek en vanmiddag zijn we heerlijk wezen zwemmen in Vrbas, een stadje ongeveer 15-20min rijden hier vandaan.

Kinderwerk

Inmiddels hebben we twee dagen kinderwerk mogen doen. De kinderen komen elke ochtend rond 9.00u met grote getalen uit de omgeving. Elke dag zijn we met 60-65 kinderen. Aan de kinderen word ’s ochtends een Bijbelverhaal verteld door de ds Laszlo Harangozo. Daarnaast wordt er met de nodige gebaren veel gezongen. Het grappigste is dat ze een christelijk gebed hebben op de melodie van: Zie ginds komt de stoomboot.

’s Middags zijn wij aan de beurt. Een gedeelte van de JV verzorgt sport, spel en knutselactiviteiten voor de kinderen. Enkele voorbeelden hiervan zijn: voetbal, trefbal, basketbal, touwklimmen, spring touwen, watergevechten, strijkkralen, loomen, tasjes beschilderen met krijt etc… etc…Met handen en voeten wordt er enorm genoten van het contact met de kinderen. Sommige kinderen kunnen ook een klein beetje Engels en ze zijn dan heel trots als ze wat in het Engels kunnen vertellen.

Kerk opknappen in Vrbas

De kerk in Vrbas is een prachtige kerk uit ongeveer 1820. Helaas is deze kerk al enkele jaren niet meer in gebruik. Inmiddels zijn er 2 of 3 andere groepen in de voorgaande jaren geweest die al veel aan de kerk hebben opgeknapt. Wij zijn afgelopen maandag begonnen met het opruimen van veel puin en stof. Daarnaast hebben we geïnventariseerd wat we konden verven. Nadat we verfspullen hebben ingekocht bij de lokale verfshop zijn we met volle moed begonnen met het verven. Met uitvoerder Willem die iedereen op de juiste manier aanstuurt en aan het werk houdt, komt alles op zijn pootjes terecht. Aankomende zondag hoopt ds Laszlo weer een dienst te houden samen met de JV in deze kerk. Het geluid van de kerk is echt fantastisch, dus we hopen hier een hele mooie en speciale dienst van te maken. Voor een kijkje in de kerk kunt u op de facebook pagina van ds Laszlo kijken: https://www.facebook.com/laszlo.harangozo.50?pnref=story

Deze pagina is voor iedereen toegankelijk, ook als u geen facebook hebt.

Bezoeken van de zigeuners met Andras

De zendeling Andras gaat deze week elke dag met een groepje van vijf focusleden naar zigeunergezinnen of –gemeenschappen. Dit zijn zeer indrukwekkende ontmoetingen. De meeste zigeuners zijn erg arm, hebben veel kinderen, enorm veel zorgen en leven in slechte leefomstandigheden. Andras probeert deze mensen de liefde van God door te geven en ze op deze manier van vreugde in hun leven te geven. Hij neemt dan met name de kinderen met zich mee. We zingen wat met de kinderen en daarna verteld Andras een Bijbelverhaal aan ze. Het bezoek wordt afgesloten met het samen eten van een kleine maaltijd en gebed voor elkaar. Ook wij worden vaak door Andras persoonlijk bij deze ontmoetingen betrokken. Hij vraagt bijvoorbeeld om uit te leggen wat de liedjes betekenen die we zingen en vraagt om een korte getuigenis. Ook laat hij iedereen altijd een zinnetje uit het hoofd leren. Ook ons slaat hij niet over: ..naam.., trust in God, from now on untill Eternity.

Nu zijn jullie weer volledig op de hoogte!! Helaas kunnen we door de trage internet verbinding geen foto’s delen. Dit zal uitgebreid worden gedeeld als we weer veilig terug in Nederland zijn!!!

Groetjes en veel liefs,

JV Focus!!

b Den Breejen

Leuk om jullie verslag te lezen .En dat er nog jonge jongens zijn die aan de mede mens denken jullie doen goed werk ga zo Door en nog fijne dagen met elkaar

b Den Breejen

Een goed weekend. En een behouden thuiskomst